Programozástanítás gyermekkorban

Nap, mint nap egyre többet hallhatunk, olvashatunk a gyerekek programozástanulásáról. Találkozunk írásokkal különböző médiumokon, fórumokon, változó pedagógiai tartalommal, indokokkal, szakmai érvekkel. Naponta szemünk elé vetődik olyan cikk, amelynek címében, kötelező marketing elemként ott vannak a programozás, kódolás kifejezések, egyre több könyv jelenik meg olyan üzenetekkel, hogy a gyerekek feltétlenül tanuljanak meg programozni, kódolni.

Két fogalmat kellene mielőbb tisztázni, hogy pontosan érthető legyen a mondanivalóm.

Álljunk is meg először a kódolás tevékenység meghatározásnál. A szó az utóbbi években tűnt fel, angolszász nyelvből való fordítások eredményeként, a különböző médiákban a magyar, programozás kifejezés szinonimájaként. Pedig mást jelentenek.

A programkészítés kettő dologból áll. Az egyik az algoritmus megtervezése, megalkotása, elkészítése, felépítése. Az algoritmust, bármilyen jó algoritmus leíró, ábrázoló módszerrel írják le, ábrázolják, még nem fogja érteni a számítógépek egyike sem. A kódolás tevékenység során az algoritmust fordítjuk le, valamilyen számítógép által érthető, programozási nyelvre.

Egy kiváló programozó, Palócz István barátom szerint, algoritmust alkotni csak az ember képes, kódolni viszont akár egy delfin is megtanítható.

Mindezen okok miatt nem tartom helyesnek a programozás kifejezést a kódolás kifejezéssel való keverésének, a legtöbbször csak figyelemfelkeltő, marketing szempontok indokolják a használatát.

A második tisztázni való, hogy a gyermekkort honnantól, meddig számítom?

Ha azt mondjuk, hogy legyen ez a 10-15 éves kor, vagyis az iskolarendszerünk szerinti 5-8. osztályos kor, akkor sokan – jogosan – vonják össze szemöldöküket, hogy az alsó tagozatban is lehet programozás témájú foglalkozásokat tartani. De bizony lehet ám! No és az ovisok csoportjaiban? Mivel próbáltam, bátran állíthatom, hogy itt is lehet. A későbbi írásokban, e területekre is kitérünk.

Padlóteknőc 1969-ből
A képen, Seymour Papert által használt padlóteknőc 1969-ből, amelyet gyermekek rajzolásra tudtak programozni.

Forrás: http://www.logointerpreter.com/about/about-logo.php

A gyermekkori programozástanítást tehát fontosnak tartom, ezért a következő részekben megvizsgáljuk az alábbi kérdéseket:

  • De miért? Mit tudunk fejleszteni?
  • De hogyan? Milyen módszerekkel lehet tanítani?
  • De mivel? Milyen eszközöket vehetünk igénybe a programozás tanításához?